De Lage Wanze (La Basse Wanze) – Wandeling N°4 van 9,5km

20161023 - Basse Wanze

De Wanze, die ook soms Wance geschreven wordt, is het riviertje dat door het prachtige dorp van Gottignies loopt. De beek ontspringt nabij de plaats Montauban en mondt uit in de Haine ter hoogte van Ville-sur-Haine. Het geheel van zijn stroomgebied strekt zich dus uit over onze entiteit. Zijn benaming zou “irrigatiekanaal” betekenen, een kanaal waarin het water afkomstig uit verschillende vijvers, moerassesn en vennen uitmondde en nog steeds uitmondt. Het gebeurt trouwens niet zelden dat er na een zwaar onweer vissen in zijn bedding stranden. Ook interessant om te weten is het feit dat een vakantie- en ontspanningsoord, de zogenaamde “Plage de Gottignies”, voor de oorlog zijn oevers aantrekkelijk maakte nabij de huidige rue des Prêtres. Deze toeristische plaats werd in 1934 opgericht op initiatief van een garagehouder uit Jolimont en strekte zich uit over meer dan één hectare. De site omvatte zwembaden, “gloriettes” (de zogenoemde “guinguettes” die langs de Franse oevers bestonden), een wielerbaan, dansvloeren, een kiosk, glijbanen en andere kinderspelen. Het was er zelfs mogelijk om op een kunstmatig meer te kanoën. Een groot aantal bussen bracht elke dag tal van eendagstoeristen. Op Hemelvaartsdag in 1935 waren er zo niet minder dan 1500 bezoekers. Helaas kwam het avontuur vier jaar later tot een einde door het overlijden van een kind dat van een glijbaan gevallen was. Tot slot is het ook belangrijk te melden dat het riviertje in het verleden dwars door het plein van Ville-sur-Haine in open lucht stroomde. Kinderen uit het dorp konden er dus stekelbaarzen of riviergrondels vissen met een zeef als schepnet. De gelukkige tijd van onbezorgdheid! Maar overstromingen waren een van de vele nadelen van deze situatie en daarom werd de Wanze eindelijk ondergrond gekanaliseerd. We kunnen ons vandaag slecht voorstellen dat het riviertje kalmpjes zou stromen onder het plein… van de Wanze.

De wandeling van de dag, de Lage Wanze (la Basse Wanze), zal het riviertje langs zijn laatste gedeelte tussen Gottignies en Ville-sur-Haine volgen. Het is dus aangeraden om over laarzen of goede wandelschoenen te beschikken voor de vochtigere plekken. We zullen de hoofdweg verlaten onder aan de rue des Fonds om hem later terug te vinden ter hoogte van de chemin de la Biercée.

Het gaat om een variant van de wandeling N°3, Het Kleine Zwitserland van Le Roeulx (La Petite Suisse rhodienne).

• Vetrekpunt: plein van Gottignies
  • Lengte: 9,5km
  • Duur: 2u15
  • Traject: kleine verharde wegen en (op sommige plaatsen modderige) trekpaden
  • Wegwijzers: gele pijlen en ruiten

Wandelroute

1. Onder aan de rue des Fonds ga rechtsaf en loop 2km langs de Wanze. Geniet van het geweldige uitzicht over de holle vallei.
  2. Je hebt dan de mogelijkheid om de Chapelle de Creuse te ontdekken (daarvoor moet je aan het eerste kruispunt naar links gaan).
  3. Als je liever met de wandeling doorgaat, dan ga rechtsaf en loop onder de brug van de autosnelweg van Wallonië.
  4. Neem rechtsaf na de brug de “sentier du Chien”. Je zal eerst over een bruggetje lopen en daarna de Wanze volgen tot aan de boerderij Widewance (letterlijk: de boerderij naast de Wanze).
  5. Ga rechtsaf naar de kerk.
  6. Onder aan de trap van de kerk ga rechtdoor via een pad dat naar boven gaat. Daarbij loop je achter de pastorie (kijk zeker naar de chapelle Notre-Dame de Halle).
  7. Sla 300m verderop links af naar de rue du Marais.
  8. Ga rond de rotonde van het plein.
  9. Neem de kleine “chemin des Prés” dichtbij de bakkerij.
  10. Loop tot aan de grote loopbrug “Price”.
  11. Neem de loopbrug niet. Loop naar het jaagpad en volg het kanaal naar links.
  12. Na 600m is er een brug. Neem daar linksaf.
  13. Ga omhoog naar de rue des Fours à Chaux.
  14. Het is mogelijk de chapelle à Tombeaux te gaan zien (daarvoor moet je 50m naar rechts gaan). Als je liever met de wandeling doorgaat, steek maar de straat over en neem de kleine “Chemin blanc”.
  15. Loop tot aan de chaussée du Roeulx en steek die over. PAS OP voor het verkeer!
  16. Volg voor 1,5km het tegenovergelegen aardepad om dan de autosnelweg te bereiken.
  17. Neem de zogenaamde “brug van de mooie vrouw” die over de autosnelweg gaat.
  18. Neem het tegenovergelegen aardepad en onmiddellijk daarna een ander pad links om Gottignies en de basiswandeling “Het kleine Zwitserland van Le Roeulx” (La Petite Suisse rhodienne) te bereiken.