De Heg van Le Roeulx (La Haye du Roeulx) – Wandeling N°1 van 8,5km

De Heg van Le Roeulx (La Haye du Roeulx) is de naam van de bosgebieden die in het noordoostelijke deel van ons prinselijke stadje liggen.

Dit gebied kreeg deze benaming vanaf de 17de eeuw en strekt zich uit vanuit de chaussée de Soignies tot aan de gemeente Houdeng. We hebben de oude benaming Haye (in plaats van haie) willen behouden.

Campagne Gottignies - auteur incconu

• Vetrekpunt: Grote Markt van Le Roeulx
  • Lengte: 8,5km
  • Duur: 2u15
  • Traject: verharde paden, trekpaden en boswegen
  • Wegwijzers: groene pijlen en ruiten

Wandelroute

De wandeling begint op de Grote Markt van Le Roeulx maar het is ook mogelijk op andere plaatsen te beginnen aangezien het een lus vormt. Eerst moet je naar het oude St-Jacobshospitaal gaan. Het gevelgebouw hiervan dateert uit de eerste helft van de 17de eeuw.

1. Neem rechtsaf de rue du Château St-Pierre.
  2. Ga nog eens naar rechts, in de richting van de rue des Croix en loop langs de gelijknamige boerderij.
  3. Steek de chaussée de Mons over.
  4. Boven aan de rue du Trou au Sable heb je een mooi uitzichtpunt over ons charmante stadje.
  5. Ga linksaf ter hoogte van de St-Annakapel.
  6. Steek de rue de la Reine (tegenover de St-Jozefkapel) over. Na het gelijknamige bos moet je absoluut stoppen om er een mooi uitzichtpunt te genieten over het hele dal richting Naast en Zinnik.
  7. Steek de chaussée de Soignies over. Wees heel voorzichtig want die is toch wel druk en daar oversteken is gevaarlijk.
  8. Volg de rue des Ecaussinnes ongeveer 500m en sla dan links af in de richting van een pad dat leidt naar de hameau de Rouges-Terres, vroeger bewoond door timmerlieden.
  9. Je komt dan op de drève du Petit Château die je deels moet volgen.
  10. Sla links af naar het bos van la Haye du Roeulx.
  11. In het bos ga je naar rechts om de vijver te bereiken.
  12. Loop dan tot aan de Grote Markt via de rue de la Station, de rue Sainte-Gertrude, de square Mabille, de rue de l’Ange Gardien, de place du Château, de rue Verte, de kerk en de Grand-Rue.